hawaii-eilandhoppen.reismee.nl

Dag 14 Bezoek Koffie Brwery Mrs Barry's Cookies en zwemmen met schildpadden

Vandaag eerst lekker uitgeslapen want we hadden niet zo'n drukke dag.

Eerst naar de koffie branderij voor een rondleiding. Toen we daar aankwamen eerst de koffie gedronken en gevraagd wanneer we met een rondleiding mee konden. Dat was pas ruim 2 uur later. Nee, bedankt daar wachten we niet op. Had ons wel interessant geleken om eens rond te kijken. Maar in het weekend zijn ze niet open en maandag zitten we al weer op het volgende eiland. Koffie hadden we daar toch niet gekocht, een zakje voor 250 gr kost 20 dollar.....veels te duur.

Daarna naar Mrs Barry's Cookies gereden. Deze zijn heel beroemd. Voor ons nog niet, maar we hebben genoeg koekjes gekocht.

Daarna naar het strand van het nationale historisch park gereden voor de schildpadden.

Die hebben we genoeg gezien, zowel in het water als op het strand.

Straks gaan we hier ergens in de buurt eten en wat de avond brengt ???

Voor meer foto's en zeker hele mooie onderwaterfilmpjes van de schildpadden kijk op: https://1drv.ms/f/s!AmFDcJhMnR1BhkrtGXWFYcZgpCHO

Dag 13 Van Hilo naar Kona op The Big Island

Vanmorgen met regen en triest weer wakker geworden. Niet op het balkon ons ontbijtje op maar zittend op bed. Alles ingepakt en uitgecheckt. We wilde vandaag de hoogste berg (gemeten vanaf de zeebodem) van de wereld oprijden. Maar aangezien het zo slecht weer is leek ons dat voor vandaag niet de optie. Dan maar via het zuiden rijden en gelijk de bezienswaardigheden van het zuid-westelijk deel van het eiland bezoeken.

Nu hebben we gister op het Vulkanische park niet alles gezien (aangezien mijn enkel toch vertelde dat ie rust wilde hebben) en aangezien ons entree bewijs 1 week geldig is zijn we het park toch nog maar een keer opgereden om toch de wandeling te maken in de Lava Tube. Blijkbaar hebben gister niks gemist want er was niks aan. Een donkere doorgang door de lava heen. Daarna nog een keer naar de vulkaan gereden, deze rookte meer als gister.

Daarna onze weg vervolgd naar ons hotel in Kona. Onderweg wilde ik naar het strand van Two Steps, helaas hebben we dat strand niet gezien/gemist. Daarna stond nog een bezoek aan het mooist geschilderde kerk van Hawaii op het program. Deze was wel mooi, maar niet echt bijzonder.

Rond half 3 kwamen we in ons hotel aan waar we de komende 3 nachten verblijven.

Nog een wandeling door het dorp gemaakt, gegeten, wasje gedraaid en nu de planning voor morgen gemaakt.

Het weer was vandaag aan de oostkust (Hilo) een stuk slechter als waar we nu zitten, aan de westkust. Hier scheen de zon vandaag wel.

Voor meer foto's kijk op: https://1drv.ms/f/s!AmFDcJhMnR1Bhj3VnvYBBQppntMS

Dag 12 op The Big Island, Vulkanen en Schildpadden

Vanmorgen tegen acht uur ons ontbijtje op het balkon op. Alles ingepakt (incl lunch) en op weg naar onze 2 doelen voor vandaag. De Hawaii volcanoes en de schilpadden op het Black en Sand Beach. We dachten dat we ruim de tijd hadden vandaag.

Maar niets was minder waar. Want de Volcanoes, met een toegang van 25 dollar was niet even te bezoeken. Hier kan je gerust een dag rondrijden/hiken. Je kan er zelfs met een tent overnachten. Het toegangsbewijs is wel 1 week geldig.

Eerst maar naar het bezoekers centrum voor de nodige info. Toen naar de vulkaan zelf. Wat groot, en wat warm. Hij rookte nog genoeg. Ons werd geadviseerd om een trail van ruim 6 km te lopen om de Kilaueau Iki. Met mijn enkel gaat het gelukkig beter en met behulp van de wandelstokken was de wandeling vol te houden.

Het eerste stuk was rond de vulkaan, met de nodige trappen omhoog en omlaag, het tweede gedeelte was dwars door de vulkaan.

Hier hebben we toch 3 uur over gedaan. Daarna hebben we nog de Chain en Creaters Road gereden, maar dit kwam voor ons over als het zelfde wat we op Lanzarote gezien hebben. Dus halverwege omgedraaid, het was intussen al 3 uur,

Toen op weg naar het Black and Sand Beach in Punalauu, voor de schildpadden. Ik hoopte dat we niet voor niks reden, en gelukkig was dat niet want we er 1 in het water gezien en 1 op het strand.

Toen weer terug naar het hotel waar we tegen 6 uur aankwamen. Gedoucht en in het restaurant genoten van de kip, met 2 heerlijke Amber Ale. Nu op de kamer het verslag en lekker vroeg ons bedje in.

Morgen reizen we naar Kona aan de andere kant van het eiland waar we ook 3 nachten slapen.

Voor meer foto's kijk op: https://1drv.ms/f/s!AmFDcJhMnR1Bhh4XcTaUZRrkuK72

Dag 11 Noord-oosten van The Big Island

Vanmorgen rond half 8 wakker. Aangezien we gisteravond geen boodschappen hebben kunnen doen eerst maar op zoek naar een winkel voor melk en yogurt/kwark voor het ontbijt. Na 1 uur wanden nog steeds geen winkel en maar terug naar het hotel om met de auto en navigatie op zoek te gaan naar een winkel. Aangezien Hilo niet mijn zijn tijd is mee gegaan (in tegenstelling met Kona waar we overmorgen naar toe gaan) zijn we bij een plaatselijke supermarkt uitgekomen. Toch voor alles geslaagd en terug naar het hotel voor een ontbijt op het balkon.

Na het ontbijt in de auto gestapt om het noord-oosten van het eiland te ontdekken.

We hebben 4 hele dagen op het eiland en gaan dan elke dag 1 kwart van het eiland ontdekken.

Nu dus het noord- oosten. En specifiek voor de Akaka Falls en de Parker Ranch.

Als eerste de watervallen gezien, 1 was heel klein, de andere was best wel een grote.

Daarna onderweg geluncht en op weg naar de Parker Ranch. Geen idee wat we daar gaan zien, maar dat viel dus erg tegen. Wel wat oude spullen gezien, maar geen ranch in actie.

Daarna weer dezelfde weg terug.

Aangezien we precies op de helft van onze vakantie zitten ook maar een was gedraaid om voor de 2de helft ook genoeg schone kleren te hebben.

Morgen gaan we het oost-zuiden ontdekken.

Voor meer foto's/filmpjes kijk op : https://1drv.ms/f/s!AmFDcJhMnR1BhgtuvqMXGOzV9rBS

Dag 10 Van Kauai naar the Big Island

Vandaag weer een verplaatsing. Van Kauai naar the Big Island.

Omdat we pas om tien over half 4 vlogen hadden we de tijd .Rustig aan wakker geworden, ontbijtje op en koffers ingepakt. Daarna heerlijk aan het strand gezeten totdat we moesten uitchecken. Koffers opgehaald op de kamer en via de supermarkt voor de lunch naar de plek gereden waar we gister gesnorkeld hadden. Op deze plek, maar eigenlijk overal op het eiland lopen de kippen los. Dit komt omdat de kippen ontsnapt zijn na een vorige orkaan. Loslopende kippen hebben we ook al Key West gezien. Daar de lunch op en toen rustig aan naar het vliegveld.

Auto ingeleverd, koffers afgegeven, helaas moesten we nu wel voor de koffers betalen (50 dollar), en om half 4 konden we aan boord van het vliegtuig. De vlucht duurde 1 uur en kwamen toen in Kona aan. Een mooie open luchthaven. Daar de huurauto weer opgehaald (deze keer een luxere uitvoering als op Kauai) en op weg naar Hilo.

Deze rit duurde bijna 2 uur. We kwamen dan ook in het donker aan. Ingecheckt, gedoucht en naar het restaurant van het hotel gegaan voor het avondeten. We werden bediend door een lerares van een lokale school. Zij vertelde dat ze het vandaag over Nederland hadden gehad aangezien 1 haar leerlingen naar Nederland gaat verhuizen. Na het afrekenen terug naar de kamer en het zakje met stroopwafels en klompjes opgehaald. Dit vond ze erg leuk om te krijgen.

Nog een drankje in de bar op. Nu het verslag schrijven en kijken wat we morgen gaan doen.

Dag 9 Kauai

Ondanks dat mijn enkel toch nog dik is, gaat het lopen wel beter. Maar ik ga hem toch maar niet extra belasten. Vandaar dat het vandaag toch weer een rustige dag wordt.

Na het opstaan en ontbijt, in de auto gestapt naar een strand hier in de buurt waar het water rustig is en waar we kunnen zwemmen en snorkelen. We hebben in Nederland al de snorkelsets gekocht en die hebben we vanmorgen uitgeprobeerd. Wat zijn er al veel diverse vissen te zien in een afgesloten deel van de zee (vandaar dat het water daar rustig is).

John heeft veel mooie foto's gemaakt.

Daarna toch maar geprobeerd om een kleurtje te krijgen en hebben we dus lekker in het zonnetje gelegen.

Rond de middag weer terug voor de lunch. Broodjes, zalm en drank gekocht en na een lunch plekje aan zee gereden waar we ze genuttigd hebben.

s-Middags nog wat geo punten gezocht (en gevonden) verder niet veel gedaan.

's-Avonds weer heerlijk gegeten.

Nu nog wat computeren, lezen en de fles wijn leegmaken.

Want morgenmiddag gaan we weer verplaatsen. We vertrekken naar het grote eiland Hawaii waar we eerst 3 nachten aan de oostkust zitten en daarna 3 nachten aan de westkust. Hier hebben we ook weer een huurauto.

Voor meer foto's en een filmpje onderwater kijk op : https://1drv.ms/f/s!AmFDcJhMnR1BhXX1qJbVWYPmZ1-w

Dag 8 Vlucht over Kauai

Dag 7 : Rondvlucht over Kauai

Vanmorgen ging om 7 uur de wekker en reden we tegen 8 uur naar het vliegveld.

We moesten 45 minuten van te voren daar zijn, maar om zeker te zijn dat we op tijd waren zijn we veels te vroeg vanuit het hotel weg gereden. Maar beter te vroeg als te laat daar.

Toen we ons melde daar, toch nog geprobeerd om een militaire korting te krijgen, en dat lukte, scheelt weer de kosten van een avondeten.

Istructiefilm gekeken en daarna werden we naar het vliegveld gebracht. Voorgesteld aan onze piloot en na nog wat instructies ingestapt.

Ik had een tour met een open heli gekocht, we hadden onze warme jassen bij, en dat was maar goed ook, want het was toch koud daarboven.

Wat hebben we genoten van deze vlucht. Heel het eiland gezien, wat een prachtig zicht van bovenaf.

Dit eiland is maar voor 20 procent te zien met auto/te voet. Je moet dus echt een helicoptervlucht doen om de rest van het eiland te zien. Het is dan ook echt aan te raden dit te doen, zeker met open deuren. En als je iets meer uitgeeft, ga je samen met de piloot de lucht in. We hebben ook andere helicoptervluchten zien vertrekken, met dichte deuren en met 6 passagiers maar dan kan je midden in zitten, en zal je dan genoeg zien?, zeker als het wat regent en de ramen niet meer zo helder zijn .

Ik had nog nooit met een helicopter gevlogen, was dus mijn eerste ervaring, maar wat heb ik genoten. Constant het “wow” gevoel gehad. Geen enkele spijt dat ik hier ons geld aan heb uitgegeven.

Kijk voor nog meer prachtige foto's en hele mooie filmpjes op: https://1drv.ms/f/s!AmFDcJhMnR1BhU4x2tobTXi-OPdR

Dag 7 Kauai

Vanmorgen was mijn enkel nog steeds dik. Wordt dus niet wandelen vandaag.

Dan maar met de auto erop uit en richting het noorden. Bij de autohuur zit een navigatie. En die geeft, buiten de route die je aangeeft, ook extra informatie over de plek waar je rijdt. Zeker een aanrader om die bij je autohuur te nemen.

Via mooie uitkijken over de zee zijn we naar de vuurtoren in het noorden gereden. Hier werd entree gevraagd voor het behoudt van de natuurdieren daar. Ze vroeg nog of ik een pas had, vertelde wel een veteranenpas, maar die gelde niet. Toen zag John dat je wel met je militaire pas korting kreeg. Toen hoefde we niets te betalen, scheelde toch 10 dollar.

Daar wat rond gelopen en verder langs de kust gereden. Na nog wat stops, eindigde de weg, omgedraaid en weer terug gereden.

's-Avonds heerlijk uitgegeten en in het hotel nog genoten van het welkomstdrankje.

Morgenvroeg hebben we de helikopter vlucht. Ben benieuwd daarna.